Grand Canyon 2017

Zwiedzamy Grand Canion National Park - South Rim

Wielki Kanion położony w Arizonie w USA to jeden z najbardziej majestatycznych widoków na ziemi. Przytłacza swoim ogromem (446 km długości, 29 km szerokości i 1,6 km głębokości) a jego surowy krajobraz fascynuje różnorodnością. Rozległa pustynia, rzeka Colorado, leżąca głęboko w kanionie i lasy na szczycie północnej krawędzi a wszystko spięte piękną sekwencję warstw skalnych.

USA4024USA4024

Wjazd

Wjazd do parku jest oczywiście płatny – opłata za samochód osobowy, niezależnie od ilości osób w środku wynosi 30$. Tak jak pisaliśmy już w innych wpisach, przy zwiedzaniu większej ilości parków warto zaopatrzyć się w kartę Annual Pass – 80$ ważna 12 miesięcy, upoważnia ona do wjazdu do wszystkich parków w Stanach.

Desert View

Do Kanionu można dostać się dwiema drogami, jedna prowadzi od wschodu, druga od południa. My wjechaliśmy od wschodu, ponieważ jechaliśmy z Page i od tej strony mieliśmy bliżej.

Zaczęliśmy zwiedzanie od Desert View. Jest to najbardziej wysunięty na wschód punkt widokowy South Rim. Znajduje się tu Desert View Watchtower, inaczej znana jako indiańska wieża. Jest to replika prehistorycznej budowli indiańskiej ze szczytu której rozciąga się niesamowita panorama wąwozu. W wieży można podziwiać wspaniałe malowidła. Na parterze znajduje się sklep z pamiątkami, a góra służy jako taras widokowy. Zwiedzanie i wejście na wieżę jest bezpłatne.

USA3657USA3657

Grandview

Następny przystanek zrobiliśmy w Grandview. To z kolei jest najbardziej na południe wysuniety punkt na południowym obrzeżu Wielkiego Kanionu. Jest to również najbardziej oddalony punkt od rzeki. Znajduje się tu ponoć najłatwiejsze zejście do kanionu. Kiedyś był tu jeden większych z ośrodków turystycznych w którym znajdował się jeden z pierwszych hoteli.

Mały offroad - Shoshone Point

Zniechęceni napotkaną ilością ludzi, postanowiliśmy zatrzymać się w miejscu mniej popularnym, mniej znanym. Samochód zostawiliśmy przy szlabanie i poszliśmy na krótki 1,6km spacer. Szeroka piaszczysta droga, doprowadziła nas nad krawędź kanionu. Byliśmy sami! Tylko my i wspaniałe widoki na wielki wąwóz. Cały dzień można by tu stać i patrzeć w dal. Widok niesamowity! Podobno w tym miejscu udzielane są śluby - już wiemy dlaczego.

Grand Canion Visitor Center

Prawdę mówiąc, ze wszystkich punktów widokowych, kanion wygląda bardzo podobnie. Można co jedynie szukać ulubionego miejsca dla siebie, mniej lub bardziej zaludnionego. My więcej czasu na szukanie odludnych miejsc nie mieliśmy, więc pojechaliśmy dalej – do Grand Canion Visitor Center.

Mała wioska na południowej granicy kanionu. Znajduje się tu punkt informacyjny, muzeum, mały sklepik z przekąskami, toalety i przystanek autobusowy. Żeby dalej podziwiać kanion, trzeba się niestety przesiąść ze swojego samochodu do bezpłatnego autobusu, bądź zwiedzać na piechotę. W miesiącach poza sezonem - od listopada do marca, trasę tę można przejechać własnym samochodem.

Do Hermits Rest

Obraliśmy trasę na Hermits Rest - najdalej wysunięty punkt na zachód po tej stronie. Podjechaliśmy jeden przystanek do Grand Canyon Village i dalej postanowiliśmy iść pieszo, żeby jak najdłużej móc podziwiać ten niesamowity widok.

USA3826USA3826

Grand Canyon Village

Grand Canyon Village to mała wioska wybudowana przed wiekami. Można tu poznać historię architektury tego regionu. Wieś wpisana jest do Krajowego Rejestru Zabytków, aby w niezmienionej formie mogła przetrwać dla przyszłych pokoleń.

Z tego miejsca dalej poszliśmy już na piechotę ścieżką Rim Trail - wąskim chodniczkiem wzdłuż krawędzi kanionu. Po drodze robiliśmy sobie wiele przystanków na patrzenie w dal i podziwianie pięknych widoków kanionu oraz na obserwowanie szlaków wijących się w dole. Może kiedyś będziemy mieli więcej czasu i uda nam się zejść na dół aby pospacerować wzdłuż rzeki .

Hermits Rest Route

Hermits Rest Route to szlak widokowy z wieloma punktami obserwacyjnymi, m.in.: Maricopa Point, Powell Point, Hopi Point, Mohave Point, The Abyss, Monument Creek Vista, Prima Point i Hermist Rest. W tych wszystkich miejscach zatrzymuje się autobus czerwonej linii. Można do niego wsiadać i wysiadać gdzie się chce.

Hermits Rest

Hermits Rest jest ostatnim miejscem do którego można się udać na południowej krawędzi kanionu. Miejsce odpoczynku dla turystów. Znajduje się tu mały budynek ze sklepikiem, bar z przekąskami oraz toaletą. Zbudowany został z kamieni, tak aby wyglądał jak naturalna skała.

USA4129USA4129

Mather Point

Niestety z braku czasu musieliśmy wracać autobusem z powrotem do wioski, żeby rzucić jeszcze okiem na najbardziej znany Mather Point, coś zjeść i udać się w dalszą drogę do Las Vegas. Nie polecamy jedzenia w restauracji w Grand Canyon Village. Zdecydowanie lepiej zatrzymać się np. w Tusayan, na drodze wyjazdowej.

Grand Canyon to zdecydowanie punkt, który trzeba zobaczyć będąc na Zachodnim Wybrzeżu USA! Polecamy nie poprzestać tylko na znanym wszystkim Mather Poincie, ale też przejście choćby fragmentu świetnie przygotowanych tras pieszych. Dla zainteresowanych wrzucamy jeszcze mapkę pobraną ze strony parku (https://www.nps.gov/grca/learn/news/upload/sr-pocket-map.pdf) oraz wybrane przez nas ulubione zdjęcia z wypadu :).